Pilot kluzáku (SPL)

Létání a především plachtění je úžasný sport. Většina těch, která jen lehce pootevřela dveře této úžasné aktivitě, jí nakonec bezmezně propadla nebo minimálně zásadně ovlivnila jejich život a pohled na svět kolem. Nedivte se! Zážitek z letu a z postupného „dobývání vzduchu“ je něco naprosto neuvěřitelného… A jelikož jste tady, jste jenom krůček k tomu to zažít také! Pojďme na to…

Kdo za krokem k průkazu SPL na LKHC

Plachtařský výcvik, tzn. výcvik SPL (Sailplane Pilot Licence) je primárně určen nováčkům tzn. začínajícím letcům. Je to ale také ideální start do kariéry sportovního letce, přeletáře, leteckého akrobata nebo dokonce komerčního pilota. Osnova výcviku SPL požaduje minimální nálet ve výcviku 15 hodin (při zkušenostech z jiné kategorie 7,5 hodin). Průkaz je mezinárodně uznávaný ve všech státech EU a výcvik na LKHC je prováděný dle standardů EASA SFCL.

V našem Aeroklubu Hořice je prvním krokem ke získání pilotního průkazu vstup do našeho aeroklubu. Není potřeba se ničeho bát, nováčky vítáme s otevřenou náručí. Jsme parta nadšenců, sportovců a kamarádů, která má společný cíl… létat, zdokonalovat se, budovat společné zázemí a radovat se ze života… a to jak ve vzduchu, tak na zemi. Aeroklubový život má ale svá pravidla a specifika. Spousta věcí, včetně výcviku, je založena na principu dobrovolnosti a proto je potřeba se pravidly a zásadami aeroklubového života řídit a dodržovat je. Tím se lišíme od letecké školy, kde si vše „můžete koupit“. Ale nebojte, je to úplně super zkušenost, která vás obohatí i do dalšího života mimo aeroklub a hodně se toho naučíte i mimo létání jako takové.

Kdo „se může“ u nás do výcviku přihlásit? 

  • Člen Aeroklubu Hořice (viz výše)
  • Každý kdo splní podmínky zdravotní způsobilosti minimálně II. třídy, případně LAPL (není to nic hrozného, průměrně zdravý člověk prohlídkou projde bez problémů)
  • Minimální věk není stanoven (mimochodem celkem běžně narazíte na piloty, kteří ještě nemají řidičák na auto), nicméně první samostatný let můžete absolvovat nejdříve v den svých 14. narozenin. O vydání průkazu SPL lze požádat nejdříve v den 16. narozenin žadatele. Do 18 let věku je třeba pro vše výše uvedené souhlas zákonných zástupců.
  • Horní věková hranice není stanovena. Běžně máme piloty-žáky, kteří začínají v pozdním věku (někdy i opravdu velmi pozdním), takže se nebojte začít! Plachtařský výcvik je nejvíc o píli, pracovitosti, odhodlání a poctivosti, než o věku… 
  • Nejsou nutné žádné další specifické, technické ani třeba jazykové znalosti… naopak vlastně dost se toho během výcviku z těchto oborů naučíte.

Kdo „by se měl přihlásit“ do plachtařského výcviku?

Toto je  nejzajímavější otázka. 🙂 Už jenom, když čtete tyto řádky, tak máte jisté předpoklady a doporučujeme vám to zkusit. 

Každopádně přihlásit by se měl ten, kdo hledá a chce zažít následující:

  • Naprosté nadšení z každého letu během plnění jednotlivých lekcí s vaším instruktorem
  • Naprosto devastující pocit toho, že „tohle se prostě vy nikdy nemůžete naučit“… navíc umocněný tím, že pro všechny okolo je let naprosto normální věc a prakticky nepamětihodná rutina
  • Postupné odbourávání předcházejícího pocitu 🙂 a opatrné získávání sebedůvěry
  • Totální euforii z prvních samostatných krůčku a nakonec i prvních samostatných letů
  • Hrdý pocit z vlastnictví pilotního průkazu plachtaře (SPL)

Výcvik na LKHC

Výcvik u nás je řízen buď tzv. Aerovlekovou osnovou, kdy všechny starty kluzáku jsou za vlečným motorovým letadlem nebo tzv. Univerzální osnovou, obsahující část startů pomocí navijáku. Použití dané osnovy záleží především na počtu žáků v kurzu, ale i na dalších faktorech jako je probíhající rekonstrukce letištních ploch apod.

Atmosféru výcviku můžete nasát třeba na fotografiích z výcviku elementárky 2022, případně si můžete přečíst příběh jednoho z jeho absolventů, nyní již našeho velmi šikovného pilota.

Výcvik SPL v rámci obou osnov provádíme na osvědčených kluzácích L13A Blaník a L23 Super Blaník.

df2af645-c52b-4415-81de-a26bf3bf2f87
5f587c4b-856e-4959-af3c-cdef1ca38d32
9643e74f-60b5-4fb4-bec1-8ac4dc12bc3f
44744b57-0714-49db-bf18-021b1262b59d
1a38cdf3-a020-440c-a1df-4e51e2993c96
previous arrow
next arrow

 

Kolik to stojí?

Výcvik i když má definovaný minimální počet hodit, který musí obsahovat, může mít celkem variabilní délku pro dva různé žáky a od toho se odvíjí i jeho finální cena. Vše záleží primárně na: typu zvolené osnovy, aktuální cenně pohonných hmot… ale také talentu, píli, poctivosti a pracovitosti každého žáka.

Jak bylo uvedeno výše, velkou výhodou aeroklubového přístup je to, že platíte prakticky pouze reálné náklady (tzn. pouze to, co reálně prolétáte), instruktor je vám k dispozici defacto dobrovolně a zdarmaproto na něj buďte hodní a nezlobte ho… a hlídejte si konečně už tu kuličku (pochopíte!) 🙂

Cena výcviku je v současné době cca 40 000,- Kč (detail níže) a výcvik SPL představuje v současné době stále nejlevnější možnost získání pilotního oprávnění.

Uvedenou částku nicméně neplatíte najednou, ale dílčí částky zasíláte na svůj klubový účet v závislosti na tom, jakým tempem postupujete ve svém kurzu.

Položka Cena
Letové hodiny kluzák (minimum) 15 x 250 Kč = 3750 Kč
Hodiny instruktora (minimum) zdarma
Výuka teorie pro členy zdarma zdarma
Aerovleky – vlečné letadlo (odhad) 20 000- 30 000 Kč
Navijákové starty (v rámci navijákové osnovy) 40 x 60 Kč = 2400 Kč
Zkouška teorie (externí examinátor) 500 Kč
Letecký lékař (dle předpisu) 1 000 Kč
Pilotní zkouška kluzák + vlečná (externí examinátor) (0,5 x 250 Kč) + 1000Kč = 1125 Kč
Průkaz radiotelefonisty (Český telekomunikační úřad) 600 Kč
Členské příspěvky AKCR (1 rok) 2000 Kč
Celkem vč. DPH (orientačně) 31 375 – 41 375Kč

Další povinností členů aeroklubu je odpracování 30 brigádnických hodin a absolvování přidělených služeb v rámci zajištění provozu služby LKHC rádio (zpravidla 2 služby/rok).

ee0376b2-473b-49f7-a604-3da1935c3bf3
aeb5308f-b858-4f2f-8c00-3916a6757369
5bcc09ec-2cf0-4480-b65a-1f17f765b6781
previous arrow
next arrow

 

Časté otázky… a odpovědi

Jak se mohu přihlásit, kdy výcvik začíná a jak dlouho trvá?
Přihlásit se můžete tak, že nás jakýmkoliv způsobem kontaktujete. Následně s vámi vše prodiskutujeme a pomůžeme vám najít pro vás tu nejlepší a nejkratší cestu „do vzduchu“. Výcvik začíná typicky vždy v zimních měsících teoretickou přípravou (leden – březen), na kterou navazuje praktických výcvik, v závislosti na počasí, zpravidla cca od dubna. Počasí vhodné pro výcvik pak typicky končí v říjnu/listopadu. Výcvik jde zvládnout v průběhu jednoho roku, ale vše záleží na více faktorech (píli a disciplíně žáka, interní organizaci, počtu žáků ve výcviku, počasí atd.). Není ostuda, když výcvik trvá déle než jednu sezónu.

Je nutné mít kompletní finance před začátkem výcviku a platí se výcvik jednorázově předem?
Ne, není to nutné a výcvik se předem neplatí. Jak bylo uvedeno výše peníze žáci prolétávají postupně. Na začátek výcviku žák složí 5.000 Kč jako zálohu (teorie + začátek praxe), které si ale obratem prolétá.

K čemu mě opravňuje čerstvý průkaz, a jak se mohu dále zdokonalovat?
Po získání průkazu budete moci létat v blízkém okolí letiště, zdokonalovat své schopnosti, plnit další úlohy a přeškolovat se na další typy kluzáků. Automaticky budete pokračovat v tzv. pokračovacím výcviku, pod vedením svého instruktora a dále se zdokonalovat v pilotáži i taktice létání. 

Ukázky praktických lekcí SPL výcviku