Nový pilot, obnovený kluzák a reprezentace na Plachtařském Mistrovství ČR

Nový pilot, obnovený kluzák a reprezentace na Plachtařském Mistrovství ČR

Aeroklub má vždy radost z nových úspěchů svých členů a letošní rok není výjimkou. Chceme se s vámi podělit o tři skvělé novinky, které nás naplnily hrdostí a radostí.

Nový pilot v našich řadách: Po náročném období přípravy a zkoušek máme tu čest přivítat mezi naše nové piloty Romana Čermáka. Roman ukázal svou oddanost letectví, zvládnutím teoretického a praktického výcviku. Jeho úspěšný závěrečný let byl nejen důkazem jeho dovedností, ale také výsledkem tvrdé práce a odhodlání. Srdečně vítáme Romana mezi piloty a přejeme mu mnoho šťastných letů.

Navrácený kluzák L13 OK-2800: Po náročném servisu, který probíhal v posledních měsících, jsme s radostí na našem letišti přivítali zpět kluzák L13 OK-2800. Tato nádherná a osvědčená létající mašina je nyní připravena znovu vzlétat a dělat radost nejen našim žákům ve výcviku. Věříme, že tento stroj poskytne mnoho nezapomenutelných zážitků a cenných výukových chvil.

Úspěch na Plachtařském Mistrovství České republiky: Chceme také blahopřát našemu talentovanému kolegovi Pavlu Trybenekrovi, který nás nedávno reprezentoval na Plachtařském Mistrovství České republiky. Jeho neúnavná práce a oddanost letectví mu vynesly skvělé 4. místo v této náročné soutěži. Pavel je skvělým příkladem pro všechny členy aeroklubu a inspirací pro ty, kteří se chtějí věnovat létání s vášní a profesionálním přístupem.

Těšíme se na další vzrušující momenty a společné chvíle nad oblohou.

Příjemné létání a mnoho úspěchů do budoucna!

Chcete létat? Chcete létat ve „větroni“? Chcete létat ve „větroni“ u nás v Hořicích? Pak ČTĚTE!

Chcete létat? Chcete létat ve „větroni“? Chcete létat ve „větroni“ u nás v Hořicích? Pak ČTĚTE!

Létání a především plachtění je úžasný sport. Většina těch, která jen lehce pootevřela dveře této úžasné aktivitě, jí nakonec bezmezně propadla nebo minimálně zásadně ovlivnila jejich život a pohled na svět kolem. Nedivte se! Zážitek z letu a z postupného „dobývání vzduchu“ je něco naprosto neuvěřitelného… A jelikož jste tady, jste jenom krůček k tomu to zažít také! Pojďme tedy společně ten poslední krůček překonat. Sepsali jsem vám vše podstatné, co by vám ho mělo usnadnit udělat… nebo minimálně odpovědět na většinu z vašich případných otázek! Tak se pohodlně usaďte do virtuálního kokpitu a čtěte!

Dotace od Královéhradeckého kraje

Dotace od Královéhradeckého kraje

V roce 2021 jsme za významné finanční pomoci od Královéhradeckého kraje provedli rekonstrukci betonového základu pod vodící lištou hangárových vrat a přilehlého betonového plata před hangárem.

Tímto Královéhradeckému kraji děkujeme za poskytnutou dotaci, bez níž bychom nebyli schopni výše uvedenou rekonstrukci provést.

Aeroklub Hořice v Podkrkonoší

Pavel Trybenekr sedmý na mistrovství republiky

Pavel Trybenekr sedmý na mistrovství republiky

Na mistrovství České republiky v plachtění, které se s mezinárodní účastí konalo od 26. července do 7. srpna na letišti v Táboře, obsadil Pavel Trybenekr z Aeroklubu Hořice v Podkrkonoší sedmé místo v klubové třídě. Mezi českými účastníky získal dokonce šesté místo, protože na třetí příčku v celkovém pořadí se vklínil britský závodník. Umístění je o to cennější, že se kromě domácí špičky zúčastnili soutěžící z Polska, Rakouska, Slovenska a Velké Británie. Plachtaři v klubové třídě soutěží na starších větroních, jejichž nestejná výkonnost se vyrovnává pomocí handicapových koeficientů. P. Trybenekr létal na německém větroni Rolladen Schneider LS4, vyrobeném v roce 1987.
Během mistrovství počasí umožnilo letět celkem devět disciplín. Jsou dvojího typu. Prvním typem je let na trati dlouhé okolo 300 km s přesně určenými otočnými body. Vyhrává závodník s nejkratším časem, tedy s nejvyšší průměrnou rychlostí; v plachtařsky příznivém počasí soutěžící v klubové třídě dosahují průměrné rychlosti přes 100 km/h. V druhém typu úlohy stavitel trati určí několik širších oblastí, do kterých musí závodník vletět v určeném pořadí během předepsané doby mezi odletem a příletem zpět na letiště, typicky během dvou až tří hodin. Zvítězí ten, kdo dokázal letět nejvyšší průměrnou rychlostí, tedy vlastně ten, kdo se v předepsaném čase dostal do všech oblastí a přitom dokázal uletět nejvíce kilometrů. Závodníci klubové třídy mohou za dvě hodiny překonat i 220 km. Výsledky se bodují a o celkovém pořadí rozhoduje součet bodů ze všech letěných úloh.
Při plachtění musí závodník během letu získávat výšku kroužením ve vzestupném proudění vzduchu, vyvolaném nerovnoměrným ohříváním různorodého zemského povrchu slunečním svitem. Naopak místa s klesajícím prouděním vzduchu musí rychle prolétnout. Detailní trasu letu volí tak, aby se dostal do míst, kde na základě zkušeností a pozorování počasí předpokládá co nejsilnější vzestupné proudy a přitom se příliš nevzdálil od geometricky nejvýhodnější trasy (např. v případě prvního typu úlohy od co nejkratší trasy spojující otočné body). Samozřejmě přitom musí uvážit výkonnost větroně, výkonnější větroň může překlouzat delší oblast bez vzestupného proudění s menší ztrátou výšky nebo může při stejné ztrátě výšky letět rychleji, právě proto se používají handicapové koeficienty.
Pavel Trybenekr vybojoval sedmé místo rovnoměrnými výkony, v jedné disciplíně skončil třetí a dvakrát čtvrtý. Bohužel přišel i smolný sedmý let, kdy se mu nedařilo, příliš pomalu získával výšku potřebnou pro pokračování letu a tím se na trati ve srovnání s ostatním závodníky z popředí startovního pole velmi zdržel.
Sedmým místem se jedná o vůbec nejvyšší umístění hořického plachtaře v celé historii celostátních mistrovství, která se pořádají od roku 1953. Pavel Trybenekr tak úspěšně navázal na dva zisky mistrovského titulu v juniorské kategorii z let 2013 a 2014.